مرغ و خروس سلطان ، معرفی نژادهای زینتی

معرفی نژاد مرغ و خروس سلطان

مرغ و خروس سلطان ، معرفی نژادهای زینتی

مرغ و خروس سلطان، جزو پرنده های زینتی محسوب شده و کمیاب و گران قیمت هستند. البته قیمت بالا بستگی به کیفیت این مرغ و خروس دارد. در گذشته نژاد سلطان بسیار مورد توجه پادشاهان عثمانی بوده است و به عنوان یک پرنده اشرافی و درباری در قصرها نگه داری می شدند به همین ترتیب به آنها مرغ و خروس عثمانی یا مرغ قصر نیز گفته می‌شود. زادگاه اصلی مرغ و خروس سلطان کشور ترکیه است و در قرن 19 به انگلستان برده شد و در آنجا نیز با نام نژاد سلطان یا sultan fowl شناخته می شود. رنگ اصلی آن سفید است اما با جفت گیری آن ها با مرغهای لهستانی، در رنگ های دیگری هم دیده می‌شوند.

که در ادامه مقاله به معرفی ویژگی های نژاد سلطان می پردازیم که با این نژاد به صورت کامل آشنا بشید:

نژاد مرغ و خروس سلطان

ویژگی های مرغ و خروس سلطان چیست؟

مرغ و خروس سلطان از نژادهای پرندگان زینتی هستند، ظاهری تقریبا مشابه مرغ و خروس‌های معمولی دارند اما:

  • جثه آنها نسبت به مرغای معمولی جمع و جور و با ابهت تر است.
  • تاج، ریش و کاکل آنها پوشیده از پر است.
  • تاج به صورت دو شاخ و به شکل V دیده می شود.
  • پاهای آن صاف است و بر روی ساق پا و انگشتان مرغ و خروس سلطان نیز پرهای بسیار زیادی وجود دارد.
  • بال های مرغ و خروس سلطان بلند است و پرهای بلند آن تا روی ران ها را می پوشاند.
  • مرغ و خروسهای سلطان به جای غب غب ریش دارند.
  •  تعداد انگشتان پای سلطان ها گاها 5 تا است (در حالی که در مرغ و خروس معمولی تعداد انگشتان پا همیشه چهار تا است).
  • پاهای آنها آبی یا طوسی و گاها زرد است.
  • پرهای دم، گسترده و پراکنده هستند که باعث می‌شود بزرگ به نظر برسند.
  • سوراخ بینی این پرنده نیز بزرگ است.
  • چشم ها و لاله گوش در نژاد سلطان به رنگ قرمز است اما پرهای روی آن، آنها را می پوشاند و بنابراین چشم نمی آیند.
  • تاج و ریش در خروس سلطان بسیار بزرگ تر از مرغ است و به طور کلی خروسهای سلطان جثه بزرگتری نسبت به مرغهای سلطان دارند.

مرغ و خروس سلطان

پرورش نژاد سلطان در خانه

پرهای زیاد باعث شده تا نژاد های سلطان جذابیت زیادی پیدا کنند و به عنوان مرغ و خروس‌های زینتی به فروش بروند. اگر شما از طرفداران پرندگان زینتی هستید و دوست دارید پرنده ای متفاوت و زیبا در خانه داشته باشید، مرغ و خروس سلطان پیشنهاد ویژه ما به شما است.  چون هم شرایط نگهداری آن ها تقریبا راحت است و هم پرهای آنان ویژگی منحصر به فردی به سر و بدن و کل ظاهر پرنده می دهد.

 سلطان ها جثه متوسطی دارند و گوشت کمی تولید می کنند؛ به طور کلی در سال بین شصت تا صد و هشتاد تخم می‌گذاند بنابراین از لحاظ اقتصادی پرورش آنها به عنوان مرغ های گوشتی یا مرغ های تخم گذار صرفه ای ندارد. تخم های مرغ سلطان کوچک و به رنگ سفید هستند.

برای پرورش مرغ و خروس سلطان چه اقداماتی باید انجام داد

پرورش مرغهای سلطان کار چندان سختی نیست. تقریبا شرایط پرورش مرغ و خروس معمولی را برای پرورش سلطان هم می توان به کار برد.

  • دمای مناسب برای پرورش سلطان 22 تا 26 درجه سانتی گراد است. سرما و گرمای زیاد برای پرنده مضر است.
  • از آنجا که روی پا و انگشتان نژاد سلطان تعداد زیادی پر وجود دارد باید به بهداشت کف محیط پرورش بسیار توجه کرد.
  • کثیف بودن بستر می تواند باعث کثیفی پرها شود که هم از زیبایی آنها می‌کاهد و هم احتمال آلودگی و بیماری را افزایش می‌دهد. می‌توان بستر را از پوشال، چوب، کاه یا علف خشک پر کرد تا مانع کثیف شدن پرهای پاها شود.
  • استفاده از خاک اره ریز برای بستر پرورش مناسب نیست. خاک اره زمینه رشد میکروب ها را فراهم می‌کند و باعث بروز بیماری در پرنده می شود.
  • سلطان نسبت به رطوبت بسیار حساس است پس باید تلاش کرد تا رطوبت محیط به طور کامل کنترل شود و از حد طبیعی فراتر نرود. رطوبت بالا باعث افزایش رشد باکتری ها و قارچ های بیماریزا می شود.

مرغ و خروس سلطان پرندگان آرامی هستند بنابراین به فضای زیادی برای پرورش نیاز ندارند. تخم مرغ‌های نژاد سلطان را می‌توان در دستگاه های جوجه کشی معمولی قرار داد. دمای دستگاه و جهت قرارگیری تخم ها در دستگاه و میزان چرخش تخم ها بسیار مهم است و باید با مشورت دامپزشک و یا فرد متخصص عمل جوجه کشی انجام بگیرد.  پس از بیست و یک روز جوجه ها از تخم بیرون می‌آیند. هر جوجه به شش ماه زمان نیاز دارد تا بالغ شود و قدرت باروری پیدا کند. به طور کلی وزن خروس سلطان نهایتا به 3.5 کیلو گرم و وزن مرغ سلطان به 2 کیلوگرم می رسد.

جوجه های مرغ و خروس سلطان

تغذیه نژاد سلطان

تغذیه نژاد سلطان با مرغ و خروسهای معمولی فرقی ندارد و می توان از غلات و سبزیجات و یا مواد تغذیه ای آماده برای آنها استفاده کرد. هرچه تغذیه بهتر باشد توانایی مقابله با بیماری ها بیشتر می شود.

قیمت نژاد سلطان نسبت به مرغ و خروسهای معمولی گران تر است اما اگر علاقه زیادی به داشتن این مرغ و خروسهای بی نظیر و کمیاب دارید، راه دیگری هم وجود دارد؛ تخم مرغ های نطفه دار نژاد سلطان را می توان از بازار و محل های مطمئن خریداری کرد و با هزینه بسیار کمتری جوجه های نژاد سلطان را تولید کرد و پرورش داد.

مرغ و خروس سلطان به عنوان حیوانات خانگی گزینه بسیار خوبی هستند. آنها مهربان و آرام هستند و محیط های بسته را بیشتر دوست دارند چون این پرندگان یابنده ضعیفی در پیدا کردن دانه هستند. حداقل فضای لازم برای یک جفت مرغ و خروس سلطان چهار متر مربع است. ارتفاع فضا هم باید کافی باشد تا پرنده هنگام پر و بال زدن به سقف نخورد.

مرغ و خروسهای سلطان بسیار نادر و کمیاب هستند و در چند دهه اخیر نیز تعداد آنها بسیار کم شده به طوری که  در معرض خطر انقراض قرار گرفته است اما شاید توجه علاقه مندان پرورش پرندگان زینتی به این نژاد در این روزها، باعث حفظ آنها شود و جمعیت این نژاد به تدریج افزایش یابد.

مرغ و خروس سلطان در رنگ سیاه

نژاد سلطان در رنگ های آبی و سیاه هم دیده می شود

رنگ اصلی سلطان سفید است اما در رنگ های آبی و سیاه هم دیده می شوند که البته تعداد آن ها بسیار کم است. گفته می شود این رنگ ها در اثر آمیزش نژاد سلطان اصلی با مرغ و خروسهای نژاد لهستانی ایجاد شده اند. در زیر تصویر خروسهای سلطان سیاه رنگ را می بینید که بسیار زیبا و پر ابهت و البته گران قیمت است. نگران نباشد، تخم های نطفه دار نژاد سلطان آبی و سیاه هم موجود است و می توانید در ایران آنها را تهیه کنید و در دستگاه جوجه کشی قرار دهید تا جوجه هایی از کمیاب ترین نژاد و رنگ پرندگان زینتی را داشته باشید.

خروس های سلطان سیاه

خروس های سلطان سیاه

5/5 (1 نظر)

نظرات (2)

مهدی

سلام
جوجه های نژاد سلطان بسیار خوشگل و جذاب هستن. لطفا جوجه سلطان و تخم نطفه دار نژاد سلطان برای فروش بزارید تو سایت. بتونیم از سایت شما خرید کنیم. با تشکر

    سلام چشم به زودی فروش تخم نژاد سلطان و فروش جوجه های سلطان در قسمت فروشگاه خواهیم گذاشت.

ارسال دیدگاه

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها