آشنایی با نژاد لهستانی کاکل سفید و اصول نگهداری

نژاد لهستانی

آشنایی با نژاد لهستانی کاکل سفید و اصول نگهداری

نژاد لهستانی گونه ای از پرندگان زینتی است که به دلیل زیبایی و جذابیتی که دارد امروزه مورد توجه پرنده دوستان قرار گرفته است. به ویژه کسانی که به دنبال یک حیوان خانگی زیبا و بی خطر برای کودکان خود هستند می توانند به مرغ لهستانی هم فکر کنند. این پرنده دوست داشتنی و آرام می تواند با کودکان شما دوست شود و به علاوه چون تخم گذار است صرفه اقتصادی هم برای شما داشته باشد.

نژاد لهستانی چه ویژگی هایی دارد؟

لهستانی از نژاد مرغ و خروس معمولی است. ویژگی منحصر به فرد نژاد لهستانی کاکل آن است. مرغ و خروس لهستانی هر دو کاکل پر پشتی دارند. این کاکل های بلند آنها را خاص و متمایز می کند و البته کمی هم در دید آن اختلال ایجاد می کند و ممکن است گاهی ببینید که مرغ و خروس لهستانی شما هنگام راه رفتن تعادل کافی ندارد. در این صورت بدانید جای نگرانی نیست و کاکل سفید مرغ یا خروس لهستانی شما زیادی بلند شده است.

تفاوت مرغ لهستانی با خروس لهستانی در داشتن و نداشتن و یا اندازه غبغب ( ریش گوشتی قرمز) است. مرغ لهستانی معمولا غبغب ندارد و یا غبغب خیلی کوچکی دارد اما خروس لهستانی دارای یک ریش گوشتی قرمز و بلند است. این مرغ و خروس تاج دوشاخ دارند.

کاکل مرغ و خروس لهستانی توسط یک استخوان که از جمجمه رشد کرده محافظت می شود.

پاهای مرغ و خروس لهستانی خاکستری و فاقد پر است و در هر پا چهار انگشت وجود دارد.

نژاد لهستانی چه ویژگی هایی دارد

زادگاه نژاد لهستانی کجاست؟

با توجه به اسم این پرنده همه فکر می کنند زادگاه آن لهستان است. اما در واقعیت مشخص نیست این پرنده از چه کشور منشا گرفته است. بعضی زادگاه آن را لهستان و بعضی هم هلند دانسته اند. به هر حال این پرنده از هلند یا لهستان به انگلستان و از آنجا به آمریکا منتقل شد.

شرایط نگهداری نژاد لهستانی چیست؟

لهستانی همانند مرغ و خروس معمولی پرورش نسبتا راحتی دارد. تمام شرایطی که برای پرورش مرغ و خروس معمولی وجود دارد در این نژاد هم باید رعایت شود. به طور کلی دمای معتدل را بیشتر دوست دارند و در دماهای خیلی بالا یا خیلی پایین ممکن است دوام نیاورند. غذای مرغ لهستانی انواع دانه ها مثل گندم، جو و برنج است. انواع سبزیجات، کرم و موریانه هم می تواند از جمله غذاهای مرغ لهستانی باشد. محیط زندگی مرغ نژاد لهستانی باید تمیز و خشک باشد. مرطوب بودن محیط و کف می تواند باعث سرمازدگی و بیماری پرنده شود. ریش و کاکل پرنده هم باید به طور پیوسته چک شود تا دچار آلودگی به شپش ها و مایت ها نشود.

زمانی که جوجه های نژاد لهستانی کاکل سفید تازه از تخم در آمده اند تا دو سه هفته به مراقبت زیاد نیاز دارند. به خصوص به خاطر برجستگی که روی سر آنها وجود دارد باید مواظب بود به سر آنها ضربه وارد نشود وگرنه احتمال مرگ جوجه وجود دارد.

یک مرغ لهستانی زیبا و با ابهت

یک مرغ لهستانی زیبا و با ابهت

آیا پرورش این نژاد صرفه اقتصادی دارد؟

مرغ لهستانی بیشتر به خاطر کاکل زیبایی که دارد جنبه زینتی پیدا کرده است اما باید بدانید که این پرنده علاوه بر آن که زینتی است، هفته ای سه تا چهار تخم می گذارد و وزن آن هم تا دو کیلوگرم افزایش می یابد بنابراین با فروش تخم و گوشت آنها هم می توان درآمد کسب کرد. البته میزان تخم گذاری آنها بسته به نژادی که پرورش می دهید متغیر خواهد بود و ممکن است از حد متوسطی که گفتیم خیلی کمتر و یا بیشتر باشد. دوره جنینی در مرغ لهستانی هم همانند مرغ معمولی است و 21 روز طول می کشد تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند.

یادتان باشد که مرغ نژاد لهستانی تمایل چندانی برای خوابیدن روی تخم ندارند و بهتر است از همین الان به فکر دستگاه جوجه کشی باشید. برای جوجه کشی هم از تخم مرغ های لهستانی جوان تر استفاده کنید. مرغ های لهستانی که بیشتر از دو سال دارند، تخم هایی با پوسته نازک می گذارند که برای قرار گرفتن در دستگاه جوجه کشی مناسب نیست. مرغ و خروس لهستانی می توانند تا هشت سال هم عمر کنند اما به طور معمول در چهار سالگی به خاطر بیماری های مختلف می میرند.

چگونه جوجه لهستانی کاکل سفید نر را از ماده تشخیص دهیم؟

جوجه لهستانی نر دارای پرهای نوک تیز در گردن، پشت و دم خود است اما در جوجه های ماده انتهای پرها گرد است. جوجه های نر معمولا غبغب بزرگتری دارند.

جوجه لهستانی کاکل سفید

انواع نژاد لهستانی

انواع مختلفی از مرغ لهستانی وجود دارد. اغلب آنها با وجود داشتن رنگ های متفاوت کاکل سفید دارند. مرغ های لهستانی با رنگ های سیاه، آبی، سفید و سفید آبی همه کاکل سفید دارند. مرغ لهستانی سیاه سفید اما کاکلی سیاه سفید دارد. مرغ لهستانی طلایی هم کاکلی طلایی دارد. مرغ های لهستانی سفید و زرد هم کاکل سفید و زرد دارند. بیشترین تعداد مرغ های لهستانی به رنگ سیاه کاکل سفید هستند چون توارث رنگ سیاه در این پرنده به صورت غالب است. مرغ لهستانی کاکل سفید می تواند ریش دار یا بدون ریش باشد.

لهستانی سیاه کاکل سفید

در مرغ های لهستانی سیاه کاکل سفید یک تضاد زیبا بین رنگ های پر پرنده با رنگ کاکل آن وجود دارد که باعث شده بسیار از پرنده دوستان طرفدار این نوع مرغ نژاد لهستانی شوند؛ این ظاهر سیاه و سفید یک حالت رسمی به این پرنده داده است.  لهستانی سیاه کاکل سفید معروف ترین نوع از انواع مختلف این گونه هستند. میزان تخم گذاری در مرغ لهستانی سیاه کاکل سفید متفاوت است. بعضی تخم گذاران خوبی هستند و برخی خیلی کم تخم می گذارند.

مرغ و خروس لهستانی کاکل سفید

مرغ و خروس لهستانی کاکل سفید

لهستانی طوسی کاکل سفید

لهستانی طوسی کاکل سفید که البته با نام مرغ لهستانی آبی کاکل سفید هم شناخته می شود، دارای پرهای آبی-طوسی در بدن و پرهای سفید در کاکل خود است. افرادی که دوست دارند فقط لهستانی طوسی کاکل سفید را پرورش دهند لازم است که فقط از مرغ و خروس طوسی برای آمیزش و تخم گذاری استفاده کنند تا جوجه های لهستانی کاکل سفید طوسی رنگ داشته باشند. مرغ لهستانی طوسی کاکل سفید هم مانند انواع دیگر مرغ لهستانی دارای جثه ای متوسط است.

مرغ لهستانی طوسی کاکل سفید

مرغ لهستانی طوسی کاکل سفید

لهستانی کاکل طلایی

مرغ لهستانی کاکل طلایی زیبا و منحصر به فرد، یک تخمگذار خیلی خوب نیز هست. رنگ پرهای بدن و پرهای کاکل مخلوطی از طلایی و سیاه است.

خروس لهستانی کاکل طلایی

خروس لهستانی کاکل طلایی

مرغ لهستانی نقره ای کاکل نقره ای

مرغ لهستانی نقره ای، نوعی از مرغ لهستانی است که پرهای رنگارنگ سیاه و سفید در بدن و کاکل خود دارد. این پرنده به طور متوسط 100 تخم سفید در سال می گذارد. بعضی از آنها ریش دار هستند و بعضی بدون ریش اند.

مرغ لهستانی کاکل نقره ای

مرغ لهستانی کاکل نقره ای

معرفی نژاد مرغ و خروس سلطان

معرفی نژاد سلطان

با زیباترین نژاد زینتی جهان آشنا شوید. معرفی کامل نژاد سلطان را در ماکی دام کالا ببینید.
  • نحوه پرورش نژاد سلطان
  • انواع نژاد های سلطان
مطالعه مقاله
3.7/5 (6 نظر)

نظرات (1)

قبادقایمی

مطالب و اطلاعات درج شده بسیار مفید و کاربردیست.

ارسال دیدگاه

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها