راهنمای استفاده از دستگاه جوجه کشی

راهنمای استفاده از دستگاه جوجه کشی

راهنمای استفاده از دستگاه جوجه کشی

استفاده از دستگاه جوجه کشی یک روش مصنوعی برای انجام فرآیند جوجه کشی محسوب می شود. در واقع، دستگاه جوجه کشی این امکان را برای شما فراهم می کند تا بدون استفاده از مرغ برای جوجه کشی اقدام کنید. دستگاه جوجه کشی با فراهم کردن شرایطی همچون: دمای مناسب، میزان رطوبت کافی و انجام دادن تهویه ی مناسب شرایط ایده آلی را که یک مرغ در هنگام جوجه کشی ایجاد می نماید را برای تخم مرغ ها فراهم می کند. برای این که فرآیند جوجه کشی را با موفّقیّت پشت سر بگذارید لازم است تا دستگاه جوجه کشی را به درستی تنظیم نمایید و شرایط را در طول پروسه ی جوجه کشی ثابت نگاه دارید.

قسمت اوّل: آماده کردن دستگاه جوجه کشی برای استفاده از دستگاه جوجه کشی

خرید دستگاه جوجه کشی در استفاده از دستگاه جوجه کشی

مرحله ی اوّل:یک دستگاه جوجه کشی تهیّه کنید.

شما باید نحوه ی استفاده از دستگاهی را که قصد خرید و استفاده کردن از آن را دارید را به درستی بدانید. راهنمایی هایی که در این قسمت صورت گرفته است برای دستگاه های جوجه کشی ساده می باشد که برای اکثر افرادی که می خواهند این کار را به صورت تفنّنی انجام دهند قابل تهیّه و خریداری می باشد.

  • به دلیل آنکه دستگاه های جوجه کشی مختلفی در بازار وجود دارند، بهتر است که شما اطّلاعات و پیش نیاز های درستی را در رابطه با نوع دستگاه جوجه کشی که نیاز دارید را در اختیار داشته باشید.
  • توجّه داشته باشید که دستگاه های جوجه کشی بسیار ارزان تنها به صورت دستی قابل تنظیم هستند. این عبارت به این معنی است که شما نیاز دارید تا دما، رطوبت و میزان چرخش تخم مرغ ها را چندین مرتبه در روز به صورت منظّم کنترل نمایید. دستگاه های جوجه کشی گران تر به صورت اتوماتیک می باشند و تمامی این مراحل را خود به خود انجام می دهند و تنها نیاز است تا این پروسه به صورت روزانه توسّط شما کنترل شود.
  •  اگر در کنار دستگاه جوجه کشی خریداری شده نحوه ی استفاده از آن دستگاه موجود نبود، باید به شماره سریال دستگاه و نام سازنده ی دستگاه در قسمت پشتی دستگاه رجوع کنید وآن ها را یادداشت نمایید. به سایت رسمی سازنده ی دستگاه جوجه کشی سر بزنید و یا این که با استفاده از تلفن و یا ایمیل با مرکز ارتباط با مشتریان این شرکت تماس حاصل نمایید و دستور استفاده از دستگاه جوجه کشی خود را از آن ها جویا شوید.

تمیز کردن دستگاه جوجه کشی در خرید دستگاه جوجه کشی در استفاده از دستگاه جوجه کشی

مرحله ی دوّم: دستگاه جوجه کشی را تمیز کنید.

به دقّت تمامی گرد و خاک موجود در داخل دستگاه جوجه کشی را از محیط داخلی دستگاه پاک کنید. سپس با استفاده از یک اسفنج و یا پارچه ای که در درون وایتکس رقیق خیسانده شده است تمامی سطوح داخلی دستگاه را تمیز نمایید (برای تهیّه ی وایتکس رقیق باید 20 قطره از وایتکس معمولی را در یک پیمانه آب حل نمایید). حتماً از دستکش برای محافظت از دستان خود استفاده کنید و دستمال آغشته به وایتکس را قبل از استفاده از آن برای پاک کردن محیط داخلی دستگاه جوجه کشی آب گیری نمایید. اجازه دهید تا جریان هوا محیط داخلی دستگاه جوجه کشی را قبل از روشن کردن دستگاه خشک نماید.

  •  انجام این مرحله در مواقعی که شما یک دستگاه جوجه کشی دست دوّم خریداری می کنید و یا اینکه به دلیل نگهداری دستگاه در داخل انبار، گرد و خاک زیادی بر روی آن نشسته است امری ضروری محسوب می شود.
  •  همواره به یاد داشته باشید که رعایت بهداشت امری ضروری است زیرا که عوامل بیماری زا می توانند از طریق پوسته ی تخم مرغ به داخل آن نفوذ کنند و جنین جوجه را بیمار نمایند.

محل قرار دادن دستگاه جوجه کشی در دمای 25 درجه

مرحله ی سوّم: دستگاه جوجه کشی را در جایی قرار دهید که نوسانات دمایی کمی را تجربه می کند.

دمای ایده آل محیط برای نصب دستگاه جوجه کشی 70 تا 75 درجه ی فارنهایت (21 الی 25 سانتیگراد) می باشد. از قرار دادن دستگاه جوجه کشی در نزدیکی پنجره و یا دستگاه تهویه کننده ی هوا و یا هر جایی که جریان هوا در آن جا وجود دارد خودداری نمایید.

جهت استفاده از دستگاه جوجه کشی، آن را به برق متّصل نمایید

مرحله ی چهارم: جهت استفاده از دستگاه جوجه کشی ، آن را به برق متّصل نمایید.

کابل دستگاه را به پریزی که به سادگی از کابل دستگاه جدا می گردد وصل نکنید و یا از پریزی که به راحتی توسّط کودکان قابل دستکاری می باشد برای این کار استفاده نکنید. همچنین، مطمئن شوید که پریزی که از آن استفاده می کنید به درستی کار می کند.

جهت استفاده از دستگاه جوجه کشی آب را به مخزن آب دستگاه جوجه کشی اضافه نمایید

مرحله ی پنجم: آب را به مخزن آب دستگاه جوجه کشی اضافه نمایید.

مقدار درست آب مورد نیاز برای هر دستگاه طبق دستورالعمل و راهنمای منحصر به فرد شرکت سازنده میباشد.

جهت استفاده از دستگاه جوجه کشی دمای دستگاه جوجه کشی را تنظیم کنید

مرحله ی ششم: جهت استفاده از دستگاه جوجه کشی باید دمای آن را تنظیم کنید.

شما باید 24 ساعت قبل از قرار دادن تخم مرغ ها درون دستگاه جوجه کشی دمای دستگاه جوجه کشی را تنظیم نمایید و از دمای آن مطمئن شوید.

  • مطمئن شوید که دماسنج دستگاه جوجه کشی تنظیم می باشد تا از این طریق این دماسنج بتواند دمای اطراف هر تخم مرغ را درست اندازه گیری نماید.
  •  منبع دمایی دستگاه را بر روی دمای 99 تا 100 درجه ی فارنهاید (37.2 تا 37.8 درجه ی سانتیگراد) تنظیم نمایید. تنظیم صحیح دمای دستگاه جوجه کشی امر بسیار مهمّی می باشد. دمای پایین می تواند رشد جنین جوجه را کم یا متوقّف کند و دمای بالا می تواند جنین جوجه را بکشد و یا اینکه موجب بروز عقب افتادگی در جوجه ها شود.

در استفاده از دستگاه جوجه کشی دمای دستگاه را چک کنید

مرحله ی هفتم: 24 ساعت منتظر بمانید و دوباره دمای دستگاه را چک کنید.

در این مرحله دمای دستگاه باید در محدوده ی تنظیم شده باشد. اگر که دمای دستگاه نوسان دارد تخم مرغ ها را درون آن قرار ندهید زیرا که این کار باعث می شود تا فرآیند جوجه کشی به درستی انجام نشود.

تخم مرغ های نطفه دار را تهیّه نمایید

مرحله ی هشتم: تخم مرغ های نطفه دار را تهیّه نمایید.

شما نیاز دارید تا تخم مرغ های نطفه داری که به مدّت 3 تا 7 روز جمع آوری شده اند در داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید. هر چقدر که مدّت زمان بیشتری از جمع آوری تخم مرغ ها گذشته باشد میزان زنده مانی این تخم مرغ ها کم تر می شود. هرگز از تخم مرغ هایی که از سوپر مارکت تهیّه کرده اید برای جوجه کشی استفاده نکنید. تخم مرغ هایی که در فروشگاه ها فروخته می شوند بدون نطفه هستند و نمی توان برای جوجه کشی از آن ها استفاده کرد.

  •  به مرغداری های مرغ بومی مادر و مزارع روستایی منطقه ی خود رجوع کنید. این افراد می توانند تخم مرغ های نطفه دار را در اختیار شما قرار دهند. برای این کار شما نیاز دارید تا از تخم مرغ های پرندگانی استفاده کنید که در گلّه یا گروه خود یک پرنده ی نر دارند و در غیر این صورت تخم مرغ ها برای عمل جوجه کشی مناسب نخواهند بود. اگر که در پیدا کردن تخم مرغ های نطفه دار با مشکل مواجه هستید به اداره ی جهاد کشاورزی منطقه ی خود مراجعه کنید. آن ها می توانند در پیدا کردن کشاورزانی که در این زمینه فعاّلیّت دارند به شما کمک کنند. ( از طریق فروشگاه ماکی دام کالا نیز میتوانید اقدام به خرید تخم مرغ نطفه دار سایر نژاد ها بکنید)

نکات مهم در نگهداری تخم نطفه دار

  •  تعداد تخم مرغ هایی که برای جوجه کشی نیاز دارید را محاسبه کنید. دقّت داشته باشید که تمامی تخم مرغ های استفاده شده برای جوجه کشی به سرانجام نخواهند رسید و تخم مرغ بعضی از گونه ها شانس بیشتری برای باروری و جوجه کشی دارند. باید انتظار داشته باشید که 50 تا 75 درصد از تخم مرغ های استفاده شده به جوجه تبدیل خواهند شد. همچنین، این امکان وجود دارد که درصد موفقیّت شما برای این کار بالا تر باشد.
  • تخم مرغ ها را در دمای 60 تا 70 درجه ی فارنهاید (15 تا 20 درجه ی سانتیگراد) و در شانه های مخصوص تخم مرغ نگهداری کنید تا آماده ی قرار گرفتن در دستگاه جوجه کشی شوند. تخم مرغ ها را هر روز از طریق قرار دادن این شانه در سمت های مختلف آن بچرخانید تا تخم ها در شیب های 45 درجه در زوایای مختلف قرار بگیرند. ( این کار بیشتر در نگهداری تخم ها به مدت بیشتر از 7 روز نیاز میباشد)

قسمت دوّم: فرآیند جوجه کشی از تخم مرغ ها در استفاده از دستگاه جوجه کشی

دستان خود را قبل از دست زدن به تخم مرغ ها بشویید

مرحله ی اوّل: دستان خود را قبل از دست زدن به تخم مرغ ها بشویید.

شما همواره نیاز دارید تا قبل از اینکه به تخم مرغ ها دست بزنید دستان خود را بشویید. همچنین، پس از ضد عفونی کردن دستگاه جوجه کشی نیز باید دستان خود را بشویید. این کار از انتقال هرگونه باکتری به تخم مرغ ها یا محیط اطراف آن ها جلوگیری می کند.

دمای تخم مرغ های نطفه دار را به دمای اتاق برسانید

مرحله ی دوّم: دمای تخم مرغ های نطفه دار را به دمای اتاق برسانید.

گرم کردن تخم مرغ ها و رساندن میزان دمای آنها به میزان دمای محیط موجب کاهش مقدار و طول نوسانات دمایی بعد از قرار دادن تخم مرغ ها در درون دستگاه جوجه کشی می شود. با گذاشتن تخم ها به میزان 3 تا 10 ساعت در محیط دستگاه دمای تخم ها به دمای اتاق خواهد رسید.

با استفاده از مداد جهت های مختلف تخم مرغ را علامت گذاری کنید

مرحله ی سوّم: با استفاده از مداد جهت های مختلف تخم مرغ را علامت گذاری کنید.

به آرامی یک نماد را در یک سمت تخم مرغ و نماد دیگری را در سمت دیگر تخم مرغ بکشید. استفاده از این روش برای علامت گذاری تخم مرغ ها به شما در به یاد داشتن فرآیند چرخاندن منظّم تخم مرغ ها کمک خواهد کرد. این کار در استفاده از دستگاه جوجه کشی های چرخش اتوماتیک جزو الزامات محسوب نمیشود.
بسیاری از افراد از علائم (X) و (O) برای انجام این کار استفاده می کنند.

تخم مرغ ها را به آرامی درون دستگاه قرار دهید

مرحله ی چهارم: تخم مرغ ها را به آرامی درون دستگاه قرار دهید.

مطمئن شوید که تخم مرغ ها بر روی پهلوی خود قرار گرفته باشند. انتهای پهن تخم مرغ ها باید بالا تر از دیگر انتهای تخم مرغ قرار گرفته باشد. باید حتماً به این نحوه ی قرارگیری تخم مرغ ها دقّت کنید زیرا که اگر انتهای دیگر تخم مرغ بالا تر از دیگری قرار بگیرد ممکن است که جنین جوجه در زمان شکستن پوسته ی تخم مرغ با مشکل مواجه شود.
مطمئن شوید که تخم مرغ ها از به دیواره های دستگاه جوجه کشی و منبع دمایی دستگاه نچسبیده باشند و فاصله ی مناسبی داشته باشند.

کاهش دمای دستگاه جوجه کشی پس از قرار دادن تخم مرغ ها

مرحله ی پنجم: اجازه دهید تا دمای دستگاه جوجه کشی پس از قرار دادن تخم مرغ ها مقداری کاهش پیدا کند.

  • دمای دستگاه جوجه کشی پس از قرار دادن تخم مرغ ها به طور موقّتی دچار کاهش خواهد شد ولی چنانچه شما دما را به درستی تنظیم کرده باشید دمای دستگاه دوباره به مقدار مورد نظر باز خواهد گشت.
  • دمای دستگاه جوجه کشی را برای جبران نواسانات دمایی بالا نبرید. این کار می تواند موجب آسیب و یا کشته شدن جنین جوجه شود.

ثبت تاریخ و تعداد تخم مرغ های داخل دستگاه جوجه کشی

مرحله ی ششم: تاریخ و تعداد تخم مرغ هایی که در آن تاریخ درون دستگاه جوجه کشی قرار داده اید را ثبت کنید.

شما باید قادر باشید تا زمان تولّد جوجه ها را بر اساس گونه ی پرنده ای که اقدام به جوجه کشی از آن کرده اید را بدانید.

به عنوان مثال: تخم مرغ به 21 روز زمان برای تولّد جوجه نیاز دارد در حالی که این مدّت می تواند برای تخم قرقاول و یا اردک 24 تا 28 روز طولانی شود.

تخم مرغ ها را حدّاقل 3 بار در روز پچرخانید

مرحله ی هفتم: تخم مرغ ها را حدّاقل 3 بار در روز پچرخانید.

چرخاندن تخم مرغ ها و قرار دادن آن ها در موقعیّت های مختلف می تواند تحمّل نوسانات دمایی را برای تخم مرغ آسان تر نماید. همچنین، چرخاندن تخم مرغ ها می تواند به گونه ای رفتار پرنده ی مادر را تقلید نماید.

  • تخم مرغ ها را در زنجیره ی اعداد فرد بچرخانید (به عنوان مثال: 3، 5، 7 و …). این کار باعث می شود که نماد حک شده بر روی یک سمت تخم مرغ برای روز بعدی متفاوت باشد. این امر به شما کمک می کند تا متوجّه شوید که آیا شما تخم مرغ ها را در آن روز به درستی چرخانده اید یا خیر.
  • در هنگام انجام عمل چرخاندن تخم ها توجّه کنید تخم مرغ ها دچار ترک خوردگی و یا فاسد شدن نشده باشند. این تخم مرغ ها را از دستگاه جوجه کشی خارج کنید و دور بیندازید.
  • همواره در نظر داشته باشید چرخش تخم مرغ ها را در داخل دستگاه جوجه کشی قطع نشده باشد.
  • در 3 روز آخر فرآیند جوجه کشی چرخاندن تخم مرغ ها را متوقّف کنید زیرا در این بازه ی زمانی هر لحظه ممکن است که جوجه ها متولّد شوند و دیگر چرخاندن تخم مرغ ها ضروری نمی باشد.

میزان رطوبت دستگاه جوجه کشی را تنظیم کنید

مرحله ی هشتم: میزان رطوبت دستگاه جوجه کشی را تنظیم کنید.

میزان رطوبت دستگاه جوجه کشی باید در حدود 55 تا 60 درصد باشد به جز در 3 روز آخر فرآیند جوجه کشی که رطوبت فضای داخلی دستگاه باید در حدود 65 الی 70 درصد باشد. شما باید میزان رطوبت را بر اساس نوع تخم مرغی که برای جوجه کشی استفاده می کنید تنظیم نماید. از مرغ داری ها و یا افراد آگاه در رابطه با این موضوع سوال بکنید.

  • میزان رطوبت داخلی دستگاه جوجه کشی را با استفاده از یک رطوبت سنج مرطوب اندازه گیری کنید. مطمئن شوید که دمای دستگاه را با استفاده از یک رطوبت سنج خشک نیز اندازه گیری نمایید. برای پیدا کردن نسبت بین دمای اندازه گیری شده به این روش از کتب مربوطه و یا جدول های رطوبت سنجی آنلاین استفاده کنید.
  • از پر بودن مخزن آب دستگاه جوجه کشی مطمئن شوید. پر بودن مخزن آب دستگاه در رسیدن رطوبت به میزان مورد نظر شما کمک خواهد کرد. چنانچه آب دستگاه تمام شود میزان رطوبت داخل دستگاه جوجه کشی کاهش خواهد یافت.
  • همواره از آب ولرم برای پر کردن مخزن آب دستگاه استفاده کنید. همچنین، شما می توانید یک اسفنج را درون مخزن آب دستگاه به منظور افزایش میزان رطوبت قرار دهید.

تهویه مناسب محیط اطراف دستگاه جوجه کشی

مرحله ی نهم: مطمئن شوید که دستگاه جوجه کشی از تهویه ی مناسبی بهره می برد.

باید در قسمت های بالایی دستگاه جوجه کشی منافذی برای تهویه ی هوا وجود داشته باشد. مطمئن شوید که این منافذ مسدود نشده باشند. شما نیاز دارید تا میزان تهویه ی هوا را در زمان متولّد شدن جوجه ها افزایش دهید.

قسمت سوّم: مشاهده ی وضعیّت تخم مرغ ها با استفاده از نور چراغ

مشاهده ی وضعیّت تخم مرغ ها با استفاده از نور چراغ

مرحله ی اوّل: وضعیّت تخم مرغ ها را بعد از گذشت 7 تا 10 روز با نور بررسی کنید.

مشاهده ی وضعیّت تخم مرغ با استفاده از نور مرئی به این دلیل است که بتوانید میزان فضای اشغال شده توسّط جنین را اندازه گیری کنید. بعد از گذشت 7 تا 10 روز شما باید قادر به مشاهده ی رشد جنین باشید. این کار به شما کمک می کند تا تخم مرغ هایی را که جنین آن ها زنده نمی باشد را از دستگاه جوجه کشی خارج کنید.

نطفه سنجی

مرحله ی دوّم: برای نطفه سنجی از یک ظرف حلبی و یا جعبه ای استفاده کنید که قابلیّت قرار گرفتن بر روی یک لامپ را دارد.

  • یک سوراخ کوچک تر از اندازه ی تخم مرغ بر روی این جعبه ایجاد کنید.

نطفه بینی

مرحله ی سوّم: لامپ را روشن کنید.

یکی از تخم مرغ ها را بر روی سوراخی که بر روی جعبه ایجاد کرده اید قرار بدهید. اگر که جنین رشد کرده باشد شما باید یک محدوده ی ابر مانند را مشاهده کنید. هر چقدر که به زمان تولّد جوجه ها نزدیک تر شوید اندازه ی جنین بزرگ تر خواهد بود.
چنانچه فضای داخلی تخم مرغ بدون کدورت باشد ممکن است که این امر به این معنا باشد که جنین جوجه رشد نکرده است و یا اینکه تخم مرغ استفاده شده نطفه دار نمی باشد.

جدا کردن تخم های بی نطفه

مرحله ی چهارم: تخم مرغ هایی را که جنین جوجه در آن ها مشاهده نشده است را از داخل دستگاه جوجه کشی خارج کنید.

این تخم مرغ ها بارور و زنده نیستند و جوجه ای از آن ها متولّد نخواهد شد.

قسمت چهارم: متولّد شدن جوجه ها

در 3 روز آخر فرآیند جوجه کشی چرخاندن تخم مرغ ها را متوقّف کنید

مرحله ی اوّل: برای متولّد شدن جوجه ها آماده شوید.

در 3 روز آخر فرآیند جوجه کشی چرخاندن تخم مرغ ها را متوقّف کنید. بهترین و سر حال ترین جوجه ها در روز 21 این فرآیند متولّد خواهند شد.

مقداری کاغذ کاهی را در زیر محلّ تولّد جوجه ها قرار دهید

مرحله ی دوّم: مقداری کاغذ کاهی را در زیر محلّ تولّد جوجه ها کمی قبل از تولّد آن ها قرار دهید.

کاغذ کاهی به جذب ذرّات کوچک پوسته ی تخم مرغ و سایر مواد کمک خواهد کرد.

میزان رطوبت دستگاه جوجه کشی را افزایش دهید

مرحله ی سوّم: میزان رطوبت دستگاه جوجه کشی را افزایش دهید.

در استفاده از دستگاه جوجه کشی در دوره آخر جوجه کشی حداقل میزان رطوبت دستگاه باید در حدود 65 درصد باشد. شما می توانید با اضافه کردن آب و یا قرار دادن یک اسفنج درون مخزن آب دستگاه میزان رطوبت را افزایش دهید.

در بازه ی 3 روزه ی آخر فرآیند جوجه کشی درب دستگاه جوجه کشی را باز نکنید

مرحله ی چهارم: درب دستگاه جوجه کشی را تا زمان متولّد شدن جوجه ها بسته نگاه دارید.

در بازه ی 3 روزه ی آخر فرآیند جوجه کشی درب دستگاه جوجه کشی را باز نکنید.

انتقال جوجه های خشک شده از دستگاه

مرحله ی پنجم: جوجه هایی را که بدن آن ها به طور کامل خشک شده است را به محل نگهداری جوجه ها انتقال دهید.

به یاد داشته باشید که باید جوجه ها را تا زمان خشک شدن کامل بدنشان درون دستگاه جوجه کشی نگهداری کنید. این پروسه می تواند 10 تا 24 ساعت طول بکشد. شما می توانید 1 روز دیگر نیز جوجه ها را درون دستگاه جوجه کشی نگه دارید ولی برای انجام این کار بهتر است دمای دستگاه را تا 98 درجه ی فارنهاید (36 درجه ی سانتیگراد) پایین بیاورید.

پوسته های تخم مرغ را از داخل دستگاه جوجه کشی خارج کنید

مرحله ی ششم: پوسته های تخم مرغ را از داخل دستگاه جوجه کشی خارج کنید و فضای داخلی دستگاه را تمیز نمایید.

بعد از تمیز کردن دستگاه جوجه کشی می توانید این فرآیند را دوباره تکرار کنید!

فروش جوجه کشی

خرید دستگاه جوجه کشی

جهت خرید از بهترین دستگاه های جوجه کشی موجود در ایران کلیک کنید.
  • معرفی کامل هر دستگاه به صورت جز به جز
  • دستگاه ها دارای گارانتی یک ساله شرکت
  • امکان مقایسه دستگاه های جوجه کشی با یکدیگر
خرید دستگاه جوجه کشی مناسب

 

4.5/5 (2 نظر)

ارسال دیدگاه

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها