چگونگی تشخیص نطفه دار بودن تخم

چگونگی تشخیص نطفه دار بودن تخم

چگونگی تشخیص نطفه دار بودن تخم

تشخیص نطفه دار بودن تخم مرغ زمانی است که قصد دارید تا از روی کنجکاوی و یا کسب اطمینان از بارور بودن یک تخم مرغ مطمئن شوید کار بسیار آسانی محسوب می­شود. در اکثر مواقع این امکان وجود دارد که از بارور بودن تخم­ها از طریق بررسی نطفه­ ی تخم مرغ مطمئن شد. در غیر این صورت، روش­های دیگری وجود دارند که به وسیله ­ی آن­ها می­توان از بدون نطفه بودن یک تخم مرغ مطمئن شد.

روش اوّل تشخیص نطفه دار بودن تخم :

تشخیص نطفه دار بودن تخم با چراغ قوه

مرحله­ ی اوّل: با استفاده از نور چراغ قوه می­توان از میزان رشد جنین جوجه مطّلع شد

شما می­توانید به راحتی تخم­ مرغ­های زیر یک مرغ و یا تخم مرغ­هایی که خودتان در دستگاه جوجه کشی قرار داده و برای جوجه کشی استفاده شده­ اند را پس از گذشت چند روز با استفاده از نور مرئی بررسی نمایید. تخم مرغ را تحت شرای خاص بر روی نور شمع و یا نور چراغ قوه قرار دهید و داخل تخم مرغ را با این روش مشاهده کنید:

  • یک تخم نطفه ­دار نشانه­ های روشنی را از رشد جنین جوجه نشان می­دهد. نشانی ­هایی همچون رشد عروق خونی و وجود یک شکل مبهم در انتهای بزرگ­تر تخم مرغ به عنوان نشانه­ هایی از وجود نطفه تلقّی می­شوند. حتّی در بعضی مواقع امکان رویت حرکت جنین جوجه نیز با استفاده از این روش فراهم می­باشد.
  • تخم مرغ نطفه داری که رشد آن متوقّف شده است نشانه­ هایی از یک حلقه ­ی قرمز رنگ و یا عروق خونی قرمز رنگ را در درون خود نشان می­دهد. عروق خونی تغذیه ­کننده­ ی جنین به دلیل توقّف رشد جنین جوجه در این حالت شروع به دور شدن از نطفه می­نمایند.
  • یک تخم مرغ بدون نطفه فضای کاملاً روشن و شفّافی را در محدوده­ ی زرده­ ی تخم مرغ دارا می­باشد و اثری از حلقه­ های خونی و یا عروق خونی در آن قسمت دیده نمی­شود.

مرحله ­ی دوّم: مشاهده کنید که تخم مرغ­ها چقدر وزنشان کمتر شده

تخم های بدون نطفه رطوبت زیادی از دست میدهند و وزن آنها زیاد کاهش می یابد و در روز های 15 ام تا 18 ام میتوان با یک روش جالب نطفه سنجی کرده و تشخیص نطفه­ دار بودن تخم ها را داد.

تخم ها را در روز اول دوره جوجه کشی وزن گیری کنید اگر وزن تخم ها نزدیک به هم است این اطلاعات را ثبت کنید و در روز های نزدیک به پایان دوره جوجه کشی دوباره وزن کشی کنید اگر مشاهده کردید که بعضی از تخم ها وزن بسیار زیادی از دست داده اند به طور قطع میتوان حدس زد که این تخم ها بدون نطفه بوده اند.

در زمان های قدیم از آب برای نطفه سنجی استفاده میکردن که روش پیشنهادی نمی باشد چون باعث خفگی جوجه های داخل تخم خواهد شد.

تخم مرغ­های بدون نطفه همواره بر روی آب شناور می­شوند زیرا که حجم درون آن­ها در حدّی نمی­باشد که بتواند تخم مرغ­ها را در آب غرق نماید. زمانی که جنین درون تخم مرغ شروع به رشد می­کند، تخم مرغ رطوبت کمتری از دست می دهد و سنگین­تر می ماند و به خاطر وزن بیشتر در آب غرق خواهد گشت.

تشخیص نطفه دار بودن تخم با آب

روش قدیمی تشخیص نطفه دار بودن تخم به صورت زیر انجام می شد:

  • منتظر می ماندند تا چند روز از خوابیدن مرغ روی تخم مرغ­ها بگذرد و تمامی نطفه ­های موجود شروع به رشد نمایند. بهتر بود که تمامی تخم مرغ­هایی را که احتمال میدادند بارور هستند را به یک باره برای انجام این کار استفاده کنند و هیچگاه این عمل را به صورت تک تک برای تخم مرغ­ها انجام نمیدادند. چنانچه تخم مرغی زود­تر از زمان معمول برای این کار از زیر مرغ خارج میشد ممکن بود که رشد جنین متوقّف گردد و چنانچه این عمل دیر­تر از زمان معمول انجام میگرفت ممکن بود به جنین در حال رشد صدمه وارد گردد.
  • از آب گرم در حد 37 درجه برای انجام این کار استفاده میکردند تا شوکی به تخم ها وارد نشود.
  • به آرامی و با احتیاط تخم مرغ­ها را درون ظرف آب گرم قرار میدادند. زیرا پوست برخی از تخم مرغ­ها بسیار شکننده است.
  • شناور شدن و یا غوطه ور شدن تخم مرغ­ها را مشاهده میکردند.
  • تخم های غرق شده بارور بوده و دارای نطفه بوده اند.
  • سریعاً تخم مرغ­های بارور را به زیر مرغ انتقال میدادند.

تشخیص نطفه دار بودن تخم بعد از شکستن

مرحله­ ی سوّم: تخم مرغ­ها را بشکنید و از نطفه دار بودن آن­ها مطمئن شوید

دقیق­ترین روش برای تشخیص نطفه دار بودن تخم مرغ شکستن آن تخم ­مرغ­ها در مراحل اولیه و مشاهده ­ی نطفه ­ی داخل آن­ها می­باشد. بعد از شکستن تخم مرغ مشاهده کنید که آیا نطفه از مرحله­ ی بلاستودیسک به مرحله ­ی بلاستودرم رسیده است یا نه (آیا نطفه رشد کرده است یا نه). به دلایل مشخصی واضح است که شکستن تخم مرغ به این معنا است که شما قصد جوجه کشی از آن­ها را ندارید. اگر شما تخم مرغ ها را برای مصرف شدن می­شکنید بهتر است بدانید که تخم مرغ­های نطفه دار و بدن نطفه از نظر مزّه هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

  • تخم مرغ­های نطفه دار دارای یک بلاستودرم به شکل یک دایره­ ی سفید رنگ هستند. رنگ سفید بلاستودرم به صورت کدر خواهد بود و لبه ­های کناری آن به طور مجزّا قابل تشخیص خواهند بود. مشاهده خواهید کرد که یک حاشیه­ ی بیرونی روشن­تر، قسمت مرکزی فشرده ­تر را احاطه کرده است.
  • تخم مرغ­های بدون نطفه دارای یک بلاستودیسک با شکلی نا­مشخّص و نا­منظّم خواهند بود و رنگ سفید آن قسمت به صورت رنگ پریده و کم رنگ خواهد بود.
  • تمامی تخم­های نطفه دار و بدون نطفه دارای بلاستودیسک هستند.

روش دوّم تشخیص نطفه دار بودن تخم

پرنده­ های ماده ­ی خود را از پرنده ­های نر جدا کنید

مرحله­ ی اوّل: پرنده­ های ماده ­ی خود را از پرنده ­های نر جدا کنید.

 برای بارور شدن یک تخم مرغ نیاز است تا پرنده ­ی ماده با پرنده ­ی نر در ارتباط باشد تا از محتوای ژنتیکی هردو برای ساخت یک نطفه­ ی بارور استفاده شود. اگر که تمامی پرندگان شما ماده­ هستند، تمامی تخم مرغ­های آن­ها بدون نطفه خواهند بود.

  • تخم مرغ غیر بارور و یا تخم مرغی که تنها حامل محتوای ژنتیکی پرنده­ ی ماده باشد بلاستودیسک نامیده می­شود.
  • تخم مرغ بارور و یا تخم مرغی که محتوای ژنتیکی هر دو پرنده ­ی نر و ماده را داشته باشد بلاستودرم نامیده می­شود. همچنین، اوّلین مرحله­ ی تکامل و رشد جنین نیز بلاستودرم نامیده می­شود.

تخم مرغ­ها را برای مدّت 14 تا 21 روز تحت نظر داشته باشید

مرحله­ ی دوّم: تخم مرغ­ها را برای مدّت 14 تا 21 روز تحت نظر داشته باشید.

به دنیا آمدن جوجه­ ها توسّط دستگاه جوجه کشی به نوع تخم مرغی که برای این کار استفاده می­شود وابسته است. جوجه­ ی اکثر پرندگان بعد از 14 روز به دنیا می­ آید ولی این مدّت برای تخم مرغ 21 روز طول می­کشد.  چنانچه پس از گذشت این مدّت اتّفاقی برای تخم مرغ­ها پیش نیامد می­توان مطمئن شد که یا تخم مرغ­ها بدون نطفه بوده ­اند و یا اینکه جنین جوجه مرده است و رشد آن متوقّف گردیده است.

  • استفاده از این متود تشخیص نطفه دار بودن تخم برای تخم مرغ­هایی که قصد مصرف آن­ها را دارید توصیه نمی­گردد. چنانچه تخم مرغ­های شما برای 21 روز در درون دستگاه جوجه کشی قرار داشته ­اند و یا برای مدّت زمان بیشتر از 10 روز در دمای اتاق بوده­ اند، به احتمال زیاد دچار گندیدگی شده ­اند و خوردن آن­ها توصیه نمی­شود.

 

راهنمای کامل استفاده از دستگاه جوجه کشی

راهنمای استفاده از دستگاه جوجه کشی

راهنمای کامل و جامع استفاده از دستگاه های جوجه کشی را با ماکی دام کالا تجربه کنید و نکات ریز جوجه کشی را که شاید هیچ وقت دقت نمیکردین و درصد جوجه کشی شما پایین بود را اصلاح کنید.
  • مورد نیاز افراد مبتدی و حرفه ای
  • صفر تا صد مراحل جوجه کشی
  • با زبان ساده برای افراد تازه کار
جهت خواندن مقاله کلیک کنید

 

3.8/5 (10 نظر)

ارسال دیدگاه

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها